Production Year: [1966]: A forgatókönyv lényegében – ahogy az újsághírek közlik – „A. M. Bicskovnak a Szovjethatalom egyik első csukotkai képviselőjének életrajzában leírt valós tényeken alapszik… / A hatvanas évek első felében a szovjet filmművészet ismét felszálló ágba került. A sematizmus leküzdésére irányuló alkotói erőfeszítések nemzetközi filmsikereket eredményeztek1, ezzel együtt a legfelső pártvezetés több, ún. “művész-aktíván” kereste a közvetlen kapcsolatot a filmművészekkel. Ebben a légkörben került sor Mihail Romm magyarországi útjára. A művész és az őt elkísérő Baszkakov kulturális miniszterhelyettes látogatást tett Aczél György4 művelődésügyi miniszterhelyettesnél.
A szovjet filmművészet akkori helyzetét jellemző, a problémákat nyíltan felvető, és a magyar vonatkozású párhuzamokat sem nélkülöző útkeresési folyamatról a szovjet vendégek 1962. szeptember 18-án beszélgetést folytattak Aczéllal, amelyről feljegyzés készült. A megörökített gondolatok még akkor is figyelemre méltóak, ha egy részük naiv vagy irreális, vagy ha egyes megállapítások, elvárások, célok fölött eljárt az idő. Jól jellemzik ugyanis a szocialista filmművészet egy kulcsfontosságú történelmi periódusa, a desztalinizáció kísérletező felfogásmódját. Baszkakov és Romm elvtársak leszögezték, hogy a filmművészeti konferencia igen hasznos volt, mert kiderült, milyen kevéssé ismerik a szocialista országok filmesei egymás munkáját és nehézségeit.
Lassú internet, illetve nagyobb videónál előfordulhat, hogy a videóra másodpercet is várnod kell, indítás után!..