Rossz Nevelés

október 25, 2022 No Comments »

Pedro Almodóvar az egyik legzsigeribb kortárs filmcsináló, ám az őszinteség önmagában még nem művészi kategória. Mindennek dacára: a spanyol alkotó talán legbámulatosabb erénye mégis csak az, hogy a „szubkulturális” tabu(ka)t el tudta fogadtatni a nagyközönséggel, újraértelmezve a szenvedély fogalmát. Almodóvar számára a „nemek csatája” értelmezhetetlen, nemlétező. Az érzékek iskolájában, és a szerelemben, ő nem ismer Nem-et. Mégis: a szexuális identitását nyíltan vállaló, alkotóként a gay-esztétika félreérthetetlen stílusjegyeit fölvonultató művész több mint tíz éven át dolgozott a vetítőtermek sötétjébe szánt „coming out”-ján.

Almodóvar, aki középiskolai tanulmányait a ferences atyák iskolájában végezte, a Rossz nevelés-ben már nem bújik maszkok mögé.

Nem teszi önmagát idézőjelbe, időnként kikacsintva a nagyérdeműre, föl-fölvillantva az „extrém figurák” arcképcsarnokában elhelyezett képzeletbeli portréját: „Lássátok, én is ilyen „egzotikus”, sebezhető vagyok – akárcsak ők.” A Rossz nevelés tisztelgés a film noir előtt is. Almodóvar munkájában három „valóság” jelenik meg, miközben az egyetlen „igaz” történet nem lehet más, mint maga a film. A többi mind hazugság. A mediterrán auteur-t egyébként kabbalisztikus kapcsolat fűzheti a hármas számhoz. Ennyiszer történik utalás a végzetet sugalló „látogatásra”. Az első a kommersz kozmetikumok világából mindnyájunk számára oly’ jól ismert „2 in 1” koreográfiájára épül: Ignacio-Juan-Ángel meglepetésszerű látogatása Enrique-nál, kezében a Látogatás című írásművel.

A – filmidőben – második Enrique és a „valódi” Ignacio, leginkább erotikus értelemben emlékezetes mozi-élménye: a gyöngyvásznon kedvencük, Sara Montiel, aki miután visszatér a kolostorba, átélve „Esa Mujer” sorsát, lemond a világi örömökről. A harmadik Berenguer úr váratlan, rémületes föltűnése a forgatás utolsó napján. Almodóvar a borzalmat-perverziót sajátos humorral, iróniával, a melodráma eszköztárát bevetve palástolja, kényesen ügyel arra, hogy mindvégig távolságot tartson hőseitől; irtózik az ítélkezéstől.

Szenvedély dolgában különösképp. A bámulatos Gael Garcia Bernal által megformált femme fatale, és „bájos” szörnyeteg kivételével majd’ mindegyik szereplője rémisztően esendő ember, önmaga rabszolgája. Enrique-t a kíváncsisága hajtja, hogy műkedvelő detektív legyen, a teljes kiábrándulásba kergetve magát. Manolo atya hiába hagyja el a hitközséget, változtat nevet-hivatást, nősül meg, nemz gyereket, újra kísértésbe esik, hogy (micsoda abszurdum!) számára már a gyilkosság se hozzon „megváltást”. Örökké zsarolható marad. Ignacio, akit megnyomorított, nem képes bosszút állni rajta; csak pitiáner, szánalmas megoldásokra futja erejéből.

Lassú internet, illetve nagyobb videónál előfordulhat, hogy a videóra másodpercet (esetleg egy kicsivel többet) is várnod kell, indítás után!..

Related Posts

Kommentár



thời trang trẻ emWordpress Themes Total Freetư vấn xây nhàthời trang trẻ emshop giày nữdownload wordpress pluginsmẫu biệt thự đẹpepichouseáo sơ mi nữHouse Design Blog - Interior Design and Architecture Inspiration

Personel Sağlık

-

SEO Ajansı

- mersin escort - escort izmir