Tizenkét dühös ember

szeptember 22, 2022 No Comments »

men-retroProduction Year:[1957]: A történet során egy bírósági tárgyalást követő esküdtszéki ülésnek lehetünk szemtanúi (tehát bár a tárgyalótermi filmek között tartjuk számon, a jelenetek túlnyomó része egy kisebb oldalhelyiségben zajlanak), ahol a 12 esküdtnek el kell dönteni, hogy az apja gyilkosságával megvádolt latinó fiút (John Savoca) végül a bíróság villamosszékbe küldje, vagy sem. Minden bizonyítéknak tűnő jel és tanúvallomás arra utal, hogy a válasz egyszerű, a vádlott halált érdemel. A 8. számú esküdt (Henry Fonda) azonban árnyaltabban látja a helyzetet, és a szavazásnál egyedül vállalja fel, hogy szerinte nincs szó bűnösségről. Mivel az esküdtszéknek teljes egyetértésben kell “ítéletet hoznia”, megkezdődik a hosszas eszmecsere, ahol annak ellenére, hogy a szereplők nevét sem tudjuk meg, a megnyilvánulások rengeteget elárulnak egy-egy karakterről.

Az ötvenes évek végén és a hatvanas évek elején a tárgyalótermi filmdrámák a virágkorukat élték, élükön a Tizenkét dühös ember mellett a szintén 1957-es A vád tanújával, vagy az 1962-es Ne bántsátok a fekete rigóttal. Mivel több, mint egy fél évszázad eltelt a születésük óta, ma már nyugodt szívvel értekezhetünk ennek a jelenségnek a lehetséges okairól: Hollywood elkezdett reflektív lenni. Noha társadalom- és rendszerkritikus megnyilvánulások már korábban is tetten érhetők voltak a filmekben, a jogi témákat boncolgató alkotások különös figyelmet szenteltek ezek kiemelésére.

Lassú internet, illetve nagyobb videónál előfordulhat, hogy a videóra másodpercet is várnod kell, indítás után!..

Related Posts

Kommentár

You must be logged in to post a comment.



thời trang trẻ emWordpress Themes Total Freetư vấn xây nhàthời trang trẻ emshop giày nữdownload wordpress pluginsmẫu biệt thự đẹpepichouseáo sơ mi nữHouse Design Blog - Interior Design and Architecture Inspiration