Egy város keresi

augusztus 31, 2013 No Comments »

M – Egy város keresi a gyilkost [1931]: Ez volt az a film, aminek forgatását elsőre megakadályozták (a rendező névtelen fenyegető leveleket kapott, és nem engedték dolgozni a staakeni stúdióban), mivel egyesek politikai motívumot véltek felfedezni a cím alapján. Amikor végül tisztázódott, hogy Lang csupán Peter Kürtnerről, a düsseldorfi gyermekgyilkosról kívánt filmet készíteni, és nem az egyre népszerűbb jobboldali pártról – az akadályok elhárultak, és végre elkészülhetett az M – egy város keresi a gyilkost. A politika azonban később sem hagyott sok lehetőséget számára. Mivel nem akart Hitler megbízásából a náci filmipar vezetője lenni, még elkészíti a soron következő Dr. Mabuse végrendelete című opust, aztán vonatra ül és távozik Németországból, hogy rövid párizsi kitérő után Hollywoodban csináljon újabb filmeket.

Rejtett tartalom Login vagy Register hogy lásd a tartalmat. Jöjj hát, szeretettel várlak! Mert ugye te is tudod? Aki ismeri a célt, az megtalálja az utat is! Bejelentkezés avagy, Regisztráció után nincs ilyen üzenet! Ha valami elnyerte a tetszésed, szólj hozzá, írd le gondolataid, érzéseidl! Nabucco voltam. Hungary in the heart of Europe. I live in Győr

Az osztrák származású német filmrendező, forgatókönyvíró és producert, Fritz Langot korai filmjei alapján általában az expresszionizmushoz kötik, bár magát többnyire realistának mondta. Egy biztos, a látványra építkező alkotásai máig zavarba ejtően klasszikusnak számítanak, miközben a történetek színvonala erősen hullámzó, de még ez sem tudja lerontani az összhatást. Azt, hogy gyenge alapból is kiváltót tudott létrehozni, nyugodtan tudjuk be a rendező zsenijének, amire jó példa első hangosfilmje, az M – egy város keresi a gyilkost. Az alkotás azon kívül, hogy az életmű egyik legjobban sikerült darabja, amely nem csupán kasszasikerre törekszik, hanem megpróbálja megalkotni a hang feltűnésével változásra, átalakulásra ítélt filmnyelvet is.

Ebből a szempontból kiemelkedőt alkotott, megoldásai máig használatosak. Kezdve a gyilkos által némileg hamisan fütyörészett dallamtól, egészen az idő múlását 44movies-subtitle-logojelképező órahangig. Vagy a másik, szinte a film elejéről származó jelenet, amikor a sorozatgyilkos körözéséről szóló plakát előtt játszadozó kislányhoz odalép egy kalapos férfi, a jelenet végéig nem is látunk belőle mást, miközben a kettejük között zajló párbeszéd alapján már sejtjük, a következő áldozat találkozik éppen a gyilkossal. De ugyanilyen – elegáns – megoldást használ Lang a gyilkosság bemutatásakor: szó sincs direktben mutatott fojtogatásról vagy más erőszakos jelenetről, a szörnyű tettre csupán egy elguruló labda, és a gazdátlanul elrepülő lufi utal. Zseniális.

A film noir („fekete film”) egy filmstílus, amit elsősorban a hollywoodi bűnügyi drámák, krimik jellemzőjeként használnak. Hollywood klasszikus film noir időszakát általában az 1940-es évek eleje és a késő 1950-es évek közé teszik. Ehhez a korszakhoz társítják általában a kontrasztos fekete-fehér képi világot, melynek gyökerei a német expresszionista fényképezésig nyúlnak vissza, míg sok történet és klasszikus noir szemléletmód Amerikában a nagy gazdasági világválság idejének krimi iskoláiból származik.

Tudd, hogy lassú internet, illetve nagyobb videónál előfordulhat, hogy a videóra másodpercet is várnod kell, indítás után!..

Related Posts

Kommentár

You must be logged in to post a comment.

thời trang trẻ emWordpress Themes Total Freetư vấn xây nhàthời trang trẻ emshop giày nữdownload wordpress pluginsmẫu biệt thự đẹpepichouseáo sơ mi nữHouse Design Blog - Interior Design and Architecture Inspiration