Érinthetetlen

Cigányt vagy romát illő mondani? Mindkettőt használhatjuk, ha „azt szépen mondjuk, nincs benne pejoratív attitűd, lekicsinylés, sértegetés” – véli Fleck Gábor és Szuhay Péter a Kérdések és válaszok a cigányságról című könyvükben. A cigány szó etimológiája is a szegregációra utal. A magyar cigány elnevezés a görög atsinganos szóra vezethető vissza, jelentése „érinthetetlen”. Feltehetően olyan pogány közösség jelölésére szolgált, amellyel tilos volt érintkezni. A közép- és kelet-európai cigányság közös jellemzői: Az alacsony fokú iskolázottság, a szakképzetlenség, a magas munkanélküliségi arány, a rossz lakáskörülmények, a kirekesztettség, a marginalitás és az őket sújtó masszív előítéletek.
A mélyszegénységben élők között felülreprezentáltak a cigányok, és a demográfiai szerkezetük is eltérő: a szegénységből nehéz kitörni, így egyre többen tartoznak majd ebbe a kategóriába – az államot pedig új kihívások elé állítja ez a probléma.
- Aven Roma Aven Roma
- Devla Aven Roma
- Amaro Del tu trajos Aven Roma
- Boldogságom Aven Roma
- Improvizáció Aven Roma
- Köszönöm Aven Roma
A leggyakoribb előítéletek, sztereotípiák szerint a cigányok lusták, koszosak, a vérükben van a zene és a bűnözés, dögevők, a lakásban lovat tartanak, állandóan vándorolnak stb. A magyar nyelvben a közmondásaink és szólásaink is gyakran használják a cigány kifejezést, szinte mindig negatív értelemben. Nézzünk néhány példát: Nem szokta a cigány a szántást; Ha cigánygyerekek is potyognak az égből; Cigányútra megy (étel); Halogatja, mint cigány az akasztást; Elül isten, közbül király, hátul a nagy lompos cigány; Hallotta hírét, mint a cigány lelke a mennyországnak stb. – esetünkben az utolsó érdemel megkülönböztetett figyelmet. Az egyik legnagyobb probléma a cigánygyerekek iskolai szegregációja, különoktatása, mivel újratermeli, növeli az egyenlőtlenséget a társadalomban.
Előfordul, hogy a formális oktatási rendszerben képtelenek lépést tartani a cigánygyerekek a többiekkel, ezért több szervezet is foglalkozik azzal, hogy a tanórákon kívül próbáljon segíteni, hiszen a lemaradás oka nem az alacsony értelmi képességben keresendő, hanem egyszerűen nem tudnak megfelelni az elvárásoknak, vagy az alkalmazott módszerek és a tempó nem megfelelő. Sok helyen jól működő tanodarendszer igyekszik pótolni a közoktatás hiányosságait, civil szervezetek végeznek el olyan munkát, amelyet az államnak lenne kötelessége elvégezni. A cigányságra az állam leggyakrabban gazdasági kérdésként tekint, a munkanélküliségi ráta, a jövedelem, a termelékenység, a pénzügyi tudatosság szintje stb. kategóriáival közelít.