Élet nélkül

aug 1, 2013 by

Élet nélkül

Gyermekkép a 19. század irodalmából: Ahhoz, hogy betekintést nyerjünk e kor gyermekfelfogásába, nem feltétlenül kell gyermekkortörténeti tanulmányokat elemeznünk, elegendő feleleveníteni irodalmi élményeinket. Az angol romantikus irodalom prózai munkái és költeményei ugyanis, elég töményen tárják elénk a kor sokszor paradox gyermekfelfogását. Rousseau felfedezi, a romantikus irodalom, pedig eszményíti a gyermeket, sőt szimbólummá emeli. Ugyanakkor a nyers valóságot is bemutatják a romantikus művek: a gyermek kiszolgáltatottságát, megalázottságát. Ezekben a művekben (pl. Dickens: Twist Olivér) a gyermekek kiszolgáltatottak, gyengék, sebezhetők, akik merev, szeretet nélküli, kizárólag a tekintélyre építkező neveléssel tudják csak rossz tulajdonságaikat levetkőzni. A gyermekbotránkoztatásról szóló gondolatok nem újszerűek, hiszen ha a korai középkor gyermekfelfogását elemezzük, rámutathatunk arra, hogy Jézus Krisztus milyen nagy jelentőséget tulajdonított a gyermekeknek, s azok hitének. Jézus ezt mondja: “Aki bűnbe visz csak egyet is ezek közül a kicsik közül, akik hisznek bennem, jobban jár, ha egy súlyos malomkövet akasztanak a nyakába, és elsüllyesztik a tenger mélyére.”

A 19. században tehát a gyermeket még mindig úgy kezelik, mint aki a felnőtt akaratának függvénye, s a gyermeki lényéből eredő sajátosságokat még mindig nem veszik figyelembe. Bár az első lépéseket megteszik a gyermekvilág feltérképezése felé: terjednek a gyermekjátékok, kibontakozik a gyermekirodalom. Olyan játékokra kell itt gondolnunk, mint pl. bonyolult mozdonymakettek, malmok, amelyek inkább a felnőttek számára készültek, hiszen ezek nem lehettek mindennapos játékszerek. A zenében egyre népszerűbbé váló gyermekdarabok sem veszik figyelembe a gyermeki lét fejlődéstörvényeit, sokszor meghaladják a gyermekek teherbírását. A felvilágosodás óta beszélhetünk a gyermekekre való tudatos odafigyelésről, amely tudatosság a 19-20. század fordulóján már tudományos hátteret is kap. A századfordulón kialakuló nagy pszichológiai iskolák a legkülönbözőbb tudományos módszerekkel igyekeznek feltárni az emberi, és gyermeki viselkedés jellemzőit.

Related Posts

Tags

Share This

Szólj hozzá!

You must be logged in to post a comment.