1965s Express

1965s Express

„Megállóhely 1965”: » …A zenei irányzatokból az 1960-as évek elejére új műfajok fejlődtek ki: az R&B-ből a soul, a rock & roll-ból a folk-rock, a skiffle-ből pedig a beat. A SOUL zene története elválaszthatatlan az azonos gyökerű R&B és gospel műfajoktól. A soul nagy úttörői, mint Ray Charles a gospel átszellemültségét, spiritualitását vegyítették az R&B feszes ritmusaival és megkapó dallamaival. Maga a soul, azaz lélek kifejezés is arra utal, hogy szenvedélyes lélekből szóló muzsikáról van szó. Igazi térhódítása a ’60-as években indult meg, ekkor tűntek fel olyan előadók, mint James Brown, a soul keresztapja, és Aretha Franklin, a soul királynője. A 60-as évek közepétől a műfaj szövegvilága már nem csak spirituális mondanivalót tartalmazott, hanem egyre inkább a feketék egyenjogúságáért küzdők művészi kifejező eszközévé vált.

Bár döntően “fekete” zene volt, a fehérek is lelkesen próbálkoztak vele. A blue-eyed soul műfaj név alatt elsősorban Michael McDonald szerzett magának hírnevet. Különböző államokban más-más jellegű soul alakult ki, mégis a legfontosabb szerepet a memphis-i Stax kiadó, és a detroit-i Motown előadói kapták.

music-expressUtóbbi inkább a populáris hangzásvilágot célozta meg, és egyaránt merített R&B, gospel és rock&roll forrásaiból. A déli-soul ezzel szemben nyersebb és pattogósabb volt. A korszak elején úgy tűnt, hogy a rock & roll a végét járja. Néhány reményteljes fiatal rocker meghalt balesetben. Elvis a hadseregben volt, visszatérése után csak lágy számokat énekelt, más előadók egyszerűen abbahagyták. A FOLK-ROCK – a népdalok, a blues és a rock&roll megszelídített keveréke volt az a varázsszó, amellyel sok zenész megpróbálta megszelídíteni a rock & rollt. Hangzását a tisztán csilingelő gitár és a harmonikus vokál jellemzi. Az irányzat Bob Dylan, Joan Baez és más fiatal énekesek nevéhez fűződik, de a Byrd együttes egyéni gitárjátékkal kísért dalai is ekkor voltak sikeresek. Dalaik (és régi népdalok, pl. “If I Had a Hammer”; “Blowing in the Wind” feldolgozásai) a ’60-as évek politikai és társadalmi hangulatáról tudósítottak, és többnyire a vietnami háború ellen tiltakozó mozgalmakhoz kapcsolódtak.

music-expressA korszak filmjeiben is gyakran hallhatók voltak folk-rock zenék. A ’60-as évek elején a fiatal brit zenészek (a Rolling Stones és a Beatles is) lelkesen utánozták az USA-ból érkező új R & B és rock & roll lemezeket. Azután ők is elkezdtek dalokat írni, és Angliában megszületett a másik új zenei műfaj, amit úgy is nevezhetünk, hogy BEATZENE. A két kontinens, ill. zenei nagyhatalom azóta is külön utakon jár, de állandó kölcsönhatásban, rivalizálásban állnak egymással. A BEAT a ’60-as, ’70-es évek meghatározó zenéje, kultúrája. Hangsúlyozottan ritmikus, gitár centrikus, egyszerű zene, amely Liverpool kocsmáiban jött létre. Első irányzata ezért a város folyójáról, a Mersey-ről a Mersey-beat nevet kapta. A “beatzene” elnevezés Angliában, illetve Európában vált általánossá, Amerikában kevésbé. Elterjedésében meghatározó szerepet játszott a Beatles együttes. A beatzenét jól jellemzi elnevezése: a dob egyenletes 4/4-es (vagy lassú tempóban nyolcad) lüktetése, az ütemek elejének éles hangsúlyozása. A hatást az önálló szólamot játszó basszusgitár fokozza. Ez a zene szembefordult a jazz fél évszázados kultuszával, amelyet a szinkópák révén eltolódott hangsúlyok, valamint a hangszerek sokrétűsége és előtérbe állítása jellemeztek.

Submit a Comment